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Solution
Q.13 Correct
Q.13 In-correct
Q.13 Unattempt

Select the set in which the numbers are related in the same way as are the numbers of the following set.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g. 13 - Operations on 13 such as adding /deleting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is NOT allowed)

(7, 1, 72)
(5, 2, 18)

उस विकल्प का चयन करें जो उन अक्षरों को दर्शाता है, जिसे नीचे दिए गए रिक्त स्थान में क्रमिक रूप से बाएं से दाएं रखने पर अक्षर-शृंखला पूर्ण हो जाएगी।

(नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में तोड़े बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रिया किया जाना चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रियाओं जैसे कि जोड़ने/हटाने/गुणा करने आदि को 13 में किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़ना, उसके बाद 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाओं को करने की अनुमति नहीं है)

(7, 1, 72)
(5, 2, 18)

Q.22 Correct
Q.22 In-correct
Q.22 Unattempt

Read the given statements and conclusions carefully. Assuming that the information given in the statements is true, even if it appears to be at variance with commonly known facts, decide which of the given conclusions logically follow(s) from the statements.

Statements:

All dustbins are plastic items.

No plastic item is stone.

All woods are stones.

Conclusions:

I. No dustbin is wood.

II. No plastic item is wood.

III. Some woods may be dustbins.

दिए गए कथनों और निष्कर्षों को ध्यानपूर्वक पढ़िए। यह मानते हुए कि कथनों में दी गई जानकारी सत्य है, भले ही वे सामान्यतः ज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होती हो, तय कीजिए कि दिए गए निष्कर्षों में से कौन-सा कथनों का तार्किक रूप से अनुसरण करता है।

कथन:

सभी कूड़ेदान प्लास्टिक की वस्तुएं हैं।

कोई प्लास्टिक की वस्तु पत्थर नहीं है।

सभी लकड़ी पत्थर हैं। 

निष्कर्ष:

I. कोई कूड़ेदान लकड़ी नहीं है।

II. कोई प्लास्टिक की वस्तु लकड़ी नहीं है।

III. कुछ लकड़ी कूड़ेदान हो सकते हैं।

Q.25 Correct
Q.25 In-correct
Q.25 Unattempt

Eight friends K, L, M, N, O, P, Q, and R are sitting around a square table facing the inside of the table. Four of them sit at four corners while four sit in the middle of each of the four sides.

K sits at the corner of the table. M sits second right of the L. N sits opposite of K. M is the immediate neighbour of N. P does not sit in the middle of the table. Only one person sits between K and O when counted from the right of K. Q is an neighbour of N. How many people sit between L and P when counted from the right of L?

आठ मित्र K, L, M, N, O, P, Q, और R एक वर्गाकार मेज़ के चारों ओर मेज़ के अंदर के सम्मुख होकर बैठे हैं। उनमें से चार व्यक्ति चार कोनों पर बैठे हैं जबकि चार व्यक्ति चार भुजाओं में से प्रत्येक के बीच में बैठे हैं।

K मेज के कोने पर बैठा है। M, L के दाएं दूसरे स्थान पर बैठा है। N, K के सम्मुख बैठा है। M, N का निकटस्थ पड़ोसी है। P मेज़ के बीच में नहीं बैठा है। K के दाएं से गिनती करने पर K और O के बीच केवल एक व्यक्ति बैठा है। Q, N का पड़ोसी है। L के दाएं से गिनती करने पर L और P के बीच कितने व्यक्ति बैठे हैं?

Q.30 Correct
Q.30 In-correct
Q.30 Unattempt

DIRECTIONS: Study the following information and answer the questions given:

Seven people – A, B, C, D, E, F and G are sitting in a circle. Five of them are facing the centre while two of them are facing opposite to the centre. C sits third to the left of D and both are facing the centre. E is neither an immediate neighbour of D nor of C. The one sitting exactly between D and F is facing opposite to the centre. G sits third to the right of A and G is facing the centre. One of B's neighbour is facing opposite to the centre.

Which of the following pair represents persons, facing opposite to the centre? 

निर्देश: निम्नलिखित जानकारी का अध्ययन कीजिए और दिए गए प्रश्नों के उत्तर दीजिए:

सात व्यक्ति - A, B, C, D, E, F और G एक वृत्त में बैठे हैं। उनमें से पाँच केंद्र के सम्मुख हैं, जबकि उनमें से दो केंद्र के विपरीत सम्मुख हैं । C, D के बायें तीसरे स्थान पर बैठा है और दोनों केंद्र के सम्मुख हैं। E, न तो D और न ही C का निकटतम पड़ोसी है। D और F के ठीक बीच में बैठा व्यक्ति केंद्र के विपरीत सम्मुख है। G, A के दायें तीसरे स्थान पर बैठा है और G केन्द्र के सम्मुख है। B का एक पड़ोसी केंद्र के विपरीत सम्मुख है।

निम्नलिखित में से कौन सा युग्म केंद्र के विपरीत सम्मुख व्यक्तियों को निरुपित करता है?

Q.37 Correct
Q.37 In-correct
Q.37 Unattempt

Select the set in which the numbers are related in the same way as are the numbers of the following sets.

(NOTE : Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g. 13 – Operations on 13 such as adding /deleting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is NOT allowed)

(13, 104, 16), (9, 63, 14), (?)

दिए गए पैटर्न का ध्यानपूर्वक अध्ययन कीजिए और उस संख्या का चयन कीजिए, जो इसमें प्रश्नवाचक चिह्न (?) को प्रतिस्थापित कर सकती है।

(नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में विभाजित किये बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रियाओं जैसे कि जोड़ने//गुणा करने आदि को 13 में किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में विभक्त करके, उसके बाद 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाओं को करने की अनुमति नहीं है)

(13, 104, 16), (9, 63, 14), (?)

Q.38 Correct
Q.38 In-correct
Q.38 Unattempt

Select the set in which the numbers are related in the same way as are the numbers of the following sets.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g.13 – Operations on 13 such as adding /deleting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(16, 264, 288)

(12, 150, 168) 

उस समुच्चय का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ उसी प्रकार संबंधित हैं जैसे निम्नलिखित समुच्चयों की संख्याएँ संबंधित हैं।

(नोट: संख्याओं को उसके मूल अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे, जोड़ना / हटाना / गुणा करना आदि को 13 पर किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़कर और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

(16, 264, 288)

(12, 150, 168) 

Q.39 Correct
Q.39 In-correct
Q.39 Unattempt

In the question, below are two statements followed by two conclusions numbered I and II. You have to consider the statements to be true even if it seems to be at variance from commonly known facts. You have to decide which of the given conclusions, if any, follows from the given statements.

Statements:

No charge is Mobile

No mobile is Network

Conclusion:

I. Some charge can be Network

II. All charge is a network is a possibility

नीचे दिए गए प्रश्न में दो कथन दिए गए हैं जिसके बाद दो निष्कर्ष I और II निकाले गए हैं। आपको कथनों को सत्य मानना है, भले ही वे सर्वज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होते हैं। आपको यह तय करना है कि दिए गए निष्कर्षों में से कौन-सा निष्कर्ष, यदि कोई है, दिए गए कथनों का अनुसरण करता है।

कथन:

कोई चार्ज मोबाइल नहीं है।

कोई मोबाइल नेटवर्क नहीं है।

निष्कर्ष:

I. कुछ चार्ज नेटवर्क हो सकते हैं।

II. सभी चार्ज के नेटवर्क होने की संभावना है।

Q.42 Correct
Q.42 In-correct
Q.42 Unattempt

Select the set in which the numbers are related in the same way as are the numbers of the following sets.

(NOTE : Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g. 13 - Operations on 13 such as adding/deleting/multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is NOT allowed)

(7, 35, 42), (4, 20, 24)

उस समुच्चय का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ उसी प्रकार संबंधित हैं जिस प्रकार निम्नलिखित समुच्चयों की संख्याएँ हैं।

(ध्यान दीजिए: संख्याओं को उसके घटक अंकों में तोड़े बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रिया की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रिया जैसे कि जोड़ने/हटाने/गुणा करने आदि को 13 में किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़कर और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)।

(7, 35, 42), (4, 20, 24)

Q.47 Correct
Q.47 In-correct
Q.47 Unattempt

Select the set in which the numbers are related in the same way as are the numbers in the following sets.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g.13 – Operations on 13 such as adding /deleting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(32, 152, 104)

(28, 133, 91)

उस समुच्चय का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ उसी प्रकार संबंधित हैं जिस प्रकार निम्नलिखित समुच्चयों में संख्याएँ संबंधित हैं।

(नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रिया की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रिया जैसे कि जोड़ने/घटाने/गुणा करने आदि को 13 में किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में विभक्त किया जा सकता है। और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

(32, 152, 104)

(28, 133, 91)

Q.61 Correct
Q.61 In-correct
Q.61 Unattempt

Select the correct option on the basis of the statements given below.

Statement I: For idealized Bernoulli's flow through a pipe, the Energy grade line is always horizontal and Hydraulic gradient line is parallel to the Energy grade line.

Statement II: Hydraulic gradient line is defined as the line which gives the sum of pressure head (p/γ) and datum head (z) of a flowing fluid in a pipe w.r.t some reference line.

नीचे दिए गए कथनों के आधार पर सही विकल्प का चयन करें।

कथन I: एक पाइप के माध्यम से आदर्शीकृत बरनूली के प्रवाह के लिए, ऊर्जा प्रवणता रेखा सदैव क्षैतिज होती है और द्रवचालित प्रवणता रेखा ऊर्जा प्रवणता रेखा के समानांतर होती है।

कथन II: द्रवचालित प्रवणता रेखा को उस रेखा के रूप में परिभाषित किया जाता है जो किसी संदर्भ रेखा के अनुदिश पाइप में प्रवाहित तरल पदार्थ के दाबोच्चता (p/γ) और निर्देश बिन्दु दाबोच्चता (z) का योग देती है।

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