Please wait...

Solution
Q.4 Correct
Q.4 In-correct
Q.4 Unattempt

Read the given statements and conclusions carefully. Assuming that the information given in the statements is true even if it seems to be at variance from commonly known facts, decide which of the given conclusions(s) logically follow(s) from the statements.

Statement I: Most of the engineering students are adults.

Statement II: Harsh is an adult.

Conclusion I: Harsh is an engineering student.

Conclusion II: Some engineering students are not adults.

दिए गए कथनों और निष्कर्षों को ध्यानपूर्वक पढ़ें। यह मानते हुए कि कथनों में दी गई जानकारी सत्य है, भले ही वह सामान्यतः ज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होती हो, निर्णय लें कि दिए गए निष्कर्षों में से कौन सा/से निष्कर्ष कथनों का तार्किक रूप से अनुसरण करता/ते है/हैं।

कथन I: अधिकांश इंजीनियरिंग छात्र वयस्क हैं।

कथन II: हर्ष एक वयस्क है।

निष्कर्ष I: हर्ष एक इंजीनियरिंग छात्र है।

निष्कर्ष II: कुछ इंजीनियरिंग छात्र वयस्क नहीं हैं।

Q.8 Correct
Q.8 In-correct
Q.8 Unattempt

Seven persons H, I, J, K, L, M, and N are arranged in ascending order according to their heights. The person with the shortest height stands at the first position, and the person with the tallest height stands at the end of the line.

H is standing immediately behind L, who is standing immediately behind K. Only two persons stand between M and N. I stands second from the front. M is not the shortest person. Who is standing first in the row?

सात व्यक्तियों H, I, J, K, L, M, और N को उनकी ऊँचाइयों के अनुसार आरोही क्रम में व्यवस्थित किया गया है। सबसे कम ऊँचाई वाला व्यक्ति प्रथम स्थान पर खड़ा है, और सबसे अधिक ऊँचाई वाला व्यक्ति पंक्ति के अंत में खड़ा है।

H, L के ठीक पीछे खड़ा है, जो कि K के ठीक पीछे खड़ा है। M और N के बीच केवल दो व्यक्ति खड़े हैं। I, आगे से दूसरे स्थान पर खड़ा है। M, सबसे कम ऊँचाई वाला व्यक्ति नहीं है। पंक्ति में प्रथम स्थान पर कौन खड़ा है?

Q.18 Correct
Q.18 In-correct
Q.18 Unattempt
Select the option that is related to the fifth number in the same way as the second number is related to the first number and the fourth number is related to the third number.
 
(Note: Operation should be done on integer numbers, without dividing the number into its component digits. For example mathematical operations like addition/subtraction/multiplication etc. on 13 - 13 can be done in 13. 13 can be divided into 1 and 3. dividing by and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)
 
20 : 30 :: 42 : 56 :: 72 : ?

उस विकल्प का चयन करें जो पाँचवीं संख्या से उसी प्रकार संबंधित है जैसे दूसरी संख्या, पहली संख्या से संबंधित है और चौथी संख्या, तीसरी संख्या से संबंधित है।

(नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्णांक संख्याओं पर संक्रिया की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर जोड़ने / घटाने / गुणा करने आदि जैसी गणितीय संक्रियाएँ 13 पर की जा सकती हैं। 13 को 1 और 3 में विभाजित करके और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

20 : 30 :: 42 : 56 :: 72 : ?

Q.23 Correct
Q.23 In-correct
Q.23 Unattempt

Select the option that is related to the fifth number in the same way as the second number is related to the first number and the fourth number is related to the third number.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g. 13 - Operations on 13 such as adding / deleting / multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

7854 : 5632 :: 8424 : 6202 :: 4444 : ?

उस विकल्प का चयन करें जो पाँचवीं संख्या से उसी प्रकार संबंधित है जैसे दूसरी संख्या, पहली संख्या से संबंधित है और चौथी संख्या, तीसरी संख्या से संबंधित है।

(नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्णांक संख्याओं पर संक्रिया की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर जोड़ने/घटाने/गुणा करने आदि जैसी गणितीय संक्रियाएँ 13 पर की जा सकती हैं। 13 को 1 और 3 में विभाजित करके और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

7854 : 5632 :: 8424 : 6202 :: 4444 : ?

Get latest Exam Updates
& Study Material Alerts!
No, Thanks
Click on Allow to receive notifications
×
Open Now